søndag 14. september 2008

Er en engel en form for gud?

En engel blir ofte beskrevet som et overnaturlig vesen, som oftest også med vinger. I flere av de store verdensreligionene som jødedommen, kristendommen og islam kjenner vil til historie og tradisjon hvor englene er guds tjenere og budbringere, og viser seg til menneskene gjennom åpenbaringer.

Nettopp ”sendebud” er nok det vi har vokst opp med at englene defineres som. For når det i Bibelen snakkes om sendebud fra åndsverden, blir disse ordene oversatt med ”engel”. Og Bibelen skildrer englene som personer med sin særegne personlighet. I Bibelen finner blir ikke alle englene navngitte, men man finner blant annet Gabriel og Mikael.

Jeg mener det blir feil å se på engler som en form for gud. Jeg vil helt klart velge å definere dem som Guds hjelpere.

Fordi jeg alltid har fått høre om den hellige treenigheten, hvor Gud blir definert som ett vesen, men tre personer: Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Og ettersom de fleste kristne kirker bekjenner denne troen, velger jeg helt klart å tro at en engel ikke er Gud selv, men ”bare” et sendebud.

Vi kjenner nok alle til evangeliet, hvor engelen Gabriel åpenbarer seg for jomfru Maria, og forteller at hun skal føde Guds barn.

Nettopp dette syns jeg forsterker det jeg har skrevet om tidligere, og viser at en engel er guds sendebud.




1 kommentar:

Ravdo Grebsrof sa...

Nei, engel er ikke en form for Gud, men en budbringer fra Gud eller gudene. Disse budbringere tilhører denne jord og de har enten gått over i åndeverden (altså har levet her og er "døde", men lever som ånder) eller de skal bli født her på et senere tidspunkt. De kommer gjerne for å advare eller for å opplyse oss - som personlige sendebud, utsendt av Frelseren eller Herren som har myndighet fra Gud Faderen.